Willem Tjerkstra’s thússide
admin

Pleinsymboliek

Jereims
PDF Print E-mail
van James Ensor*
van Fernand Khnopff**

Het centrum is nog steeds het plein,
symbool van samen leven
van het volk om volop één te zijn,
sluit aan bij dit ultieme streven.

Image

Brussel, stad van etnisch leven,
hoor ’t gerucht: hij komt eraan,
blijf niet in stille stegen staan,
maar laat het centrum achting geven.

Het plein stroomt uit de sloppen vol,
luid klinkt al de fanfare,
elk vertolkt vandaag zijn eigen rol
met rood of wit geverfde haren.

De ezel balkt zijn deuntje mee,
terwijl ze doeken spannen,
hij zit hoger dan de mensenzee,
er golft uit één keel luid: ‘Hosanna!’

Brugge, stad door elk verlaten,
zelfs door ’t ezelbeeld met hem
die trok met hoeren door de straten,
maar was dát niet in Jeruzalem?

Image

* James Ensor (1860-1949) was een schilder
bij wie het thema van het masker
een belangrijke rol speelde.
Schilderij ‘De intocht van Christus in Brussel’

** Fernand Khnopff schilderde
‘De verlaten stad’ (Brugge) in 1904.

admin

Vliegende Hollander

Jereims
PDF Print E-mail
van Albert Pinkham Ryder*

Image

Wie kent de waarheid van de zee?
De wind vertelt die missie niet,
geen golf die daarvoor houvast biedt
en ’t schip ligt nog niet aan de ree.

Van Straaten was de kapitein
en Holland was zijn havenplaats,
hij voer het liefst ver buitengaats
om onafhankelijk te zijn.

Een storm bij Kaap de Goede Hoop
trotseerde hij en tegenspraak
kreeg ’t antwoord rechtstreeks voor zijn raap:
‘De duivel houdt dit schip ten doop!’

De duivel zeilde met hem mee
tot ieder stierf en werd tot schim,
het schip voer in volmaakte trim,
maar zonder houvast op de ree.

En elk die voortaan schipbreuk lijdt,
ziet onder zeil het duivelsschip
tot op de horizon als stip:
Van Straaten die de drenklui mijdt.

* Albert Pinkham Ryder (1847-1917)
was een Amerikaanse kunstenaar.
De fantasiewereld die hij schilderde,
ontleende hij aan de werken van
Shakespeare, Byron, Poe en Wagner.

Archieven

Zoeken

  • Categorie

  • Datum