van Gustave Moreau*
In het huis van de pilaren
heerst Herodes als een god,
verheven ’t koninklijk gebod,
in plaats van woorden zijn gebaren.
In het duister van de kerker
wacht Johannes op zijn lot,
nog niet bewust van het complot:
het naakte dansen maakt haar sterker.
Salome heeft hem voor ogen
als zij danst voor vaders troon,
in haar gedachten al het loon:
zijn hoofd, niet stralend maar gebogen.
Oog heeft zij voor zijn gebaren:
dansen voor de tweede keer
beschouwt zij als aan haar de eer
om nog vandaag de klus te klaren.
Als godin laat zij zich gelden,
wijzend naar Johannes’ hoofd
dat van het lichaam wordt beroofd
en stralend zal zij ’t vader melden.
* Gustave Moreau (1826-1898)
was een van de grootste symbolistische schilders.
Hij omschrijft zijn kunst als ‘hartstochtelijke stilte’.
De figuur van Salome is een van zijn belangrijkste
thema’s.
Schilderij ‘De verschijning’
|